Lukk__wf_reserved_arv
Finansiering

Norske Findable henter 100 millioner kroner for videre vekst mot tryggere og mer bærekraftige bygg

Fredrik Wisløff
Sep 25, 2024

Oslo, Norge, 25. september 2024: Findable, et norsk teknologiselskap som gjør kritisk bygningsinformasjon lettere tilgjengelig gjennom hele byggets livssyklus, har sikret 100 millioner kroner i en ny finansieringsrunde, en såkalt Serie A-runde. Runden ble ledet av Point Nine, med deltakelse fra KOMPAS VC, Construct Venture og Lake Eight. Investeringen vil støtte selskapets raske vekst, utvide virksomheten til nye markeder og styrke teamet.

I dag er essensiell bygningsdokumentasjon ofte spredt på tvers av ringpermer, fysiske dokumenter, servere, USB-pinner og e-post. Å finne informasjonen man trenger, når man trenger den, er en manuell og tidkrevende prosess som ofte blir omtalt som "verdens kjedeligste jobb". Samtidig er sikker lagring og organisering av disse dokumentene avgjørende for etterlevelse av lover og regulatoriske krav, oppnå rutinemessig eiendomsforvaltning, inspeksjoner og sertifiseringsprosesser.

Findable automatiserer sortering og lagring av komplekse dokumenter, noe som hjelper eiendomsforvaltere, -eiere og entreprenører med å spare både tid og penger. Ved å gjøre viktig informasjon lett tilgjengelig, legger Findable til rette for bedre beslutninger, som å prioritere vedlikeholdsbehov og sikre samsvar med regelverk.

Byggeindustrien står for 40% klimautslipp

Findable tilbyr også en bærekraftig løsning på byggeindustriens karbonavtrykk, som står for over 40 % av globale klimagassutslipp. Gjennom enkel tilgang til nøyaktig bygningsdokumentasjon kan selskapets plattform hjelpe eiendomsforvaltere med å redusere miljøpåvirkningen gjennom bedre vedlikehold og økt levetid på byggene. Den effektiviserer også søknadsprosesser for miljøsertifiseringer og bidrar til bærekraftsmål. Dårlig dokumenthåndtering koster byggeiere anslagsvis 20 kroner per kvadratmeter årlig, en kostnad som Findable kan bidra til å eliminere med sin innovative teknologi.

Behovet for bedre bygningsdokumentasjon har blitt tydelig med innføringen av nye lover for bygg og bærekraft i Europa. Storbritannia har nylig vedtatt Building Safety Act for å forbedre sikkerhetsstandardene i nye byggeprosjekter, og EU har vedtatt Energy Performance of Buildings Directive, som har som mål å avkarbonisere bygningsmassen innen 2050. Findables plattform gir brukere tilgang til høykvalitets bygningsdokumentasjon som bidrar til å redusere risiko og tilpasse seg endringer i regelverket.

Over 60 nye kunder i 2024

I 2024 har Findable signert over 60 nye kunder, behandlet over 2 millioner dokumenter og doblet antall ansatte. Etter å ha lansert i Storbritannia tidligere i år, vil den nye kapitalen støtte selskapets videre internasjonale vekst og utvikle plattformen for å skape tryggere og mer bærekraftige bygg.

Fredrik Halmøy Wisløff, daglig leder i Findable, sier:
"De siste årene har vi sett alvorlige ulykker forårsaket av manglende etterlevelse av krav. Vi er fast bestemt på å skape en løsning som gjør det enklere for eiendomsbransjen å oppfylle regelverket, og jobbe proaktivt for å unngå slike tragiske hendelser. Med denne finansieringen og støtte fra våre investorer, vil vi intensivere utviklingen av teknologi som kan bidra til å skape tryggere og mer bærekraftige bygg i hele Europa."

Christoph Janz, Managing Partner i Point Nine, sier:
“Findable transformerer håndteringen av bygningsdokumentasjon. Dette gir økt effektivitet og enklere oppfølging av lover og krav i bransjen. Selskapet har et eksepsjonelt sterkt teknisk team, som utviklet AI før GPT. Vi gleder oss til å støtte dem i arbeidet med å gjøre bygg tryggere og mer bærekraftige gjennom AI-drevne løsninger.”

Sebastian Peck, Managing Partner i KOMPAS VC, sier:
“Stadige endringer i krav og reguleringer gjør at byggeiere, -forvaltere og entreprenører ser etter løsninger som minimerer risiko, forenkler due diligence og støtter bransjens overgang til nullutslipp. Findable sin teknologi gjør nettopp dette. Vi fortsetter å støtte selskapet på bakgrunn av deres raske vekst, innovative produkt og team i verdensklasse. Nå ser vi frem til å støtte Findable gjennom deres neste fase, for ekspansjon i Europa.”

SLUTT

Om Findable

Findable er en SaaS-plattform som automatiserer dokumentflyt ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring. Den hjelper eiendomsbesittere, operatører og entreprenører med å redusere manuelt arbeid og øke dokumentkvaliteten. Dette er avgjørende for samsvar, bærekraft og effektiv eiendomsforvaltning. Findable ble lansert i 2020 med en misjon om å låse opp verdien som ligger i bygningsdokumentasjon og gjøre den mer tilgjengelig.

Pressekontakt: Thomas Hancox, Findable AS, e-post: tom@findable.no